Modificări și completări ale legislației privind zilierii începând cu data de 19.04.2019

Share | 24 Apr 2019 | 815 | Legislatie Firme

Sursa: Monitorul Oficial nr.309 din 19 aprilie 2019

Conform OUG nr. 26/2019 pentru modificarea și completarea unor acte normative, au apărut unele modificări cu privire la zilieri, respectiv:

1. Noi domenii în care pot fi folosiţi zilierii, cum ar fi:

  • activităţi de organizare a expoziţiilor, târgurilor şi congreselor;
  • publicitate;
  • activităţi de interpretare artistică – spectacole – clasa 9001, activităţi-suport pentru interpretarea artistică – spectacole – clasa 9002 şi activităţi de gestionare a sălilor de spectacole;
  • creşterea şi reproducţia animalelor semidomesticite şi a altor animale;
  • activităţi de alimentaţie (catering) pentru evenimente;
  • activităţi de întreţinere peisagistică – plantarea, îngrijirea şi întreţinerea de parcuri şi grădini, cu excepţia facilităţii de locuit particulare;
  • restaurante;
  • baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor
  • activităţi ale grădinilor zoologice, botanice şi ale rezervaţiilor naturale.

    2. Îngrijirile zilierilor accidentați sau care au boli profesionale trebuie plătite de angajatori

    Beneficiarii lucrărilor sezoniere, adică firmele, PFA-urile și întreprinderile individuale ori familiale, trebuie să acopere cheltuielile medicale pentru accidente de munca sau boli profesionale, indiferent dacă e sau nu vina lor.

    „Activitatea desfășurată în condițiile prezentei legi nu conferă zilierului calitatea de asigurat în sistemul de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale. În situația producerii unui accident de muncă sau boală profesională beneficiarul este obligat să asigure plata cheltuielilor aferente îngrijirilor medicale necesare”, prevede ordonanța de urgență.

    Legea zilierilor mai face referire, în același timp, la evenimentele care duc la accidentarea sau decesul lucrătorilor. În aceste cazuri, angajatorul achită cheltuielile pentru îngrijirile medicale sau pentru înmormântare numai dacă este vinovat de producerea evenimentelor.

    „În situația producerii unui eveniment care are ca urmare accidentarea/decesul zilierului, beneficiarul este obligat să asigure cheltuielile necesare îngrijirilor medicale/ înmormântării din fonduri proprii, în cazul în care evenimentul s-a produs din vina beneficiarului”, scrie în Legea zilierilor

    3. Zilierii sunt obligați la plata contribuției sociale la pensii (CAS) la fel ca salariații

    În prezent, beneficiarul plătește pentru zilier doar impozitul pe venit în cuantum de 10%, fără alte contribuții în condițiile în care există o indemnizație minimă ce trebuie acordată pe ora de lucru cu cel puțin valoarea/oră a salariului minim brut (aproximativ 12,4 lei/oră).

    Ca o noutate legislativă prin OUG-ul adoptat, beneficiarii vor trebui să plătească și CAS pentru zilieri, aceștia dobândind calitatea de asigurat în sistemul public de pensii.

    Pana la 01.05.2019, din valoarea brută se scade impozitul pe venit și obținem valoarea netă minimă cu care ar trebui să rămână un zilier după o oră de muncă: puțin peste 10 lei.

    Cota de CAS este de 25% din venitul brut, ceea ce înseamnă să mai scădem din cei 10 lei încă vreo 3 lei, prin urmare, zilierului îi vor rămâne 7 lei/ora de muncă.

    CAS-ul astfel reținut va fi virat la buget de către angajator nu de către zilier.

    La asigurări de sănătate zilierii nu sunt obligați să se asigure și să contribuie decât dacă se asigură voluntar, prin contract cu Casa, putând s-o facă doar dacă vor, prin declarația unică.

    4. Registrul electronic în locul celui scris

    Se va înlocui registrul de evidență zilieri scris cu unul electronic. Momentan acest registru nu este pus la dispoziție de Inspecția muncii.

    Acest registrul electronic al zilierilor se va transmite Inspectoratului de Muncă, zilnic, înainte de începerea activității.

    Acum, registrul fizic, pe hârtie, se completează zilnic sau săptamânal, se semnează de către zilier (reprezintă dovada plății), iar transmiterea lui către inspectorat se face lunar, potrivit Legii nr. 52/2011.